6/4/10

سردرگمی اقتصادی دولت احمدی نژاد! (مقایسه‌ی مصوبه‌ی 4 سال پیش با اکنون)

85/10/01 - 11:41
شماره:8510010007
مصوبه دولت براي جايگزيني يورو به جاي دلار ابلاغ شد

خبرگزاري فارس: با ابلاغ مصوبه جايگزيني يورو و ارزهاي ديگر به جاي دلار، زمينه اجرايي شدن تغيير سبد ارزي و معاملاتي كشور فراهم شد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دبير خانه شوراي اطلاع رساني دولت، مصوبه تغيير فعاليتهاي ارزي از دلار به يورو در جلسه مورخ 11/9/1385 شوراي اقتصاد به رياست رئيس جمهور به تصويب رسيده بود.
براساس اين مصوبه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف شد نسبت به تبديل ارز مندرج در كليه مصوبات قبلي و آتي شوراي اقتصاد از دلار به يورو يا ساير ارزهاي مورد عمل خود، با رعايت نرخ برابري دلار با ارز مورد نظر نرخ تسعير ارز اقدام كند.
اين مصوبه با شماره 158528/309 به كليه وزاتخانه‌ها، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است.
پيش از اين نيز بر اساس مصوبه دولت استفاده از پايه پولي ريال يورو از جمله ويژگيهاي بودجه سال 1386 كل كشور تعيين شده بود.
در حال حاضر اقداماتي در زمينه استفاده از ارزهاي غير از دلار در فعاليتها و سرمايه گذاري‌هاي نفتي ايران در دست انجام مي‌باشد.
بررسي‌ها از استقبال بين المللي از اقدام ايران و آغاز فعاليتهاي ديگر كشورهاي جهان در اين رابطه حكايت دارد.
موسسه فاينانس بين المللي نماينده 355 بانك خصوصي در جهان از قصد كشورهاي عربي خليج فارس در متنوع ساختن ذخاير ارزي خود و تبديل اين ذخاير به يورو با هدف افزايش فرصت هاي سرمايه گذاري خبر داده است.
خبرگزاري رويتر نيز به نقل از سلطان ناصر السوئدي از جدي شدن بحث تبديل 25 ميليارد دلار 10 درصد از ذخاير ارزي دولت امارات متحده عربي از دلار به يورو و طلا خبر داد و رئيس بانك مركزي اين كشور تاكيد كرد: يكي از دلايل اين تصميم رو به كاهش بودن قدرت دلار در برابر يورو است.
نشريه الكترونيكي سيريا نيوز نيز به نقل از يك مقام سوري از تبديل نيمي از نقدينگي اين كشور بالغ بر 20 ميليارد دلار از دلار به يورو خبر داده است.
پيش از اين در شانزدهمين كنگره بانكداري اتحاديه اروپا روساي بانك‌هاي مركزي امارات و سوئد از پيش بيني‌هاي خود در خصوص اينكه يورو تا سال 2015 با كنار زدن دلار به مهم‌ترين ارز جهان تبديل خواهد شد، سخن گفته بودند.
انتهاي پيام/


اکنون به خبر مربوط به همین موضوع و به نقل از همین خبرگزاری توجه فرمائید(تاریخ خبر: 1389/3/13):

21 جمادي الثاني 1431 / جمعه 14 خرداد 1389 / Jun 04 2010
GMT - 07:11

رسانه‌هاي خارجي به نقل از منابع داخلي خبر دادند:
قصد بانك مركزي ايران براي تبديل 45 ميليارد يورو به دلار و طلا

خبرگزاري فارس: رسانه‌هاي خارجي به نقل از منابع داخلي خبر دادند: بانك مركزي ايران قصد اجراي استراتژي جديدي براي تبديل 45 ميليارد يورو از ذخاير كشور به دلار و طلا را دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري هاي خارجي، سياست جديد بانك مركزي در شرايطي است كه تشديد بحران مالي اروپا طي هفته هاي اخير موجب كاهش 15 درصدي ارزش يورو در برابر دلار شده است .
بر اساس اين گزارش اجراي استراتژي اقتصادي جديد بانك مركزي بايد در سه مرحله انجام شود كه مرحله اول آن هم اكنون آغاز شده است. جزئيات بيشتري در اين زمينه ارائه نشده است.
كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز در تصميم مشابه ذخاير يورو خود را به دلار و طلا تبديل مي كنند.
كاهش ارزش يورو در برابر دلار و ساير ارزهاي معتبر بين المللي موجب شد تا بانكهاي مركزي بسياري از كشورهاي جهان در تصميم خود براي افزايش سهم يورو در ذخاير ارزي تجديد نظر كنند.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

این سیاست بی سیاستی، چه اندازه به اقتصاد کشور خسارت وارد نمود؟

زمانی که یورو در وضع مناسبی قرار داشت(نسبت به امروز بسیار گرانتر بود) این دولت دلارش را به یورو تبدیل کرد و الان که قیمت یورو نسبت به دلار ارزش خود را از دست داده، دوباره اقدام به خرید دلار(با قیمت بالا) نموده است.

در این معامله چقدر از جیب این مردم هزینه شده است؟

No comments: